Olt\u00e1\u0159 hlavn\u00ed mramorov\u00fd bez pozad\u00ed, kter\u00e9 m\u011blo b\u00fdti zakoupeno jin\u00fdmi dobrodinci a ne *z\u00e1lo\u017enou v\u00a0m\u011bs\u00edci lednu postaven a brzy na to kolem olt\u00e1\u0159e z\u0159\u00edzena dla\u017eba darovan\u00e1 cement\u00e1rnou firmy Hr\u016fza, Rosenberk z\u00a0Hodolan. T\u00edm se vysv\u011btluje, \u017ee p\u0159\u00edzemn\u00ed stupe\u0148 olt\u00e1\u0159e je pon\u011bkud slab\u0161\u00ed ne\u017e oba stupn\u011b nad n\u00edm. Nach\u00e1z\u00ed\u0165 se pon\u011bkud pod dla\u017ebou. Stanovy kosteln\u00ed jednoty<\/strong> schv\u00e1leny m\u00edstodr\u017eitelstv\u00edm dne 9.\u00a0\u00fanora 1907 \u010d\u00eds. 6783. Ustavuj\u00edc\u00ed valn\u00e1 hromada kon\u00e1na za velk\u00e9 \u00fa\u010dasti v\u00a0pr\u00e1zdn\u00e9m kostele Hodolansk\u00e9m v\u00a0ned\u011bli provodn\u00ed 7.\u00a0dubna 1907. V\u00fdbor zvolen a\u00a0v\u00a0n\u011bm pokladn\u00edkem a jednatelem pisatel t\u011bchto pam\u011bt\u00ed, Jan Hrade\u010dn\u00fd, kter\u00fd prvn\u00edm lednem 1907 (konec strany 17)<\/em> stal se katechetou na chlap. m\u011b\u0161\u0165ansk\u00e9 \u0161kole. Aby pen\u00edze kosteln\u00ed jednoty nikdy nep\u0159i\u0161ly na \u00fa\u010dely ne\u017e kosteln\u00ed, vyhrazeno stanovami, \u017ee p\u0159edsedou jednoty bude v\u017edy Holick\u00fd far\u00e1\u0159. Tak p\u0159e\u0161la z\u00e1le\u017eitost kostela do nov\u00e9 spr\u00e1vy. Za\u010d\u00e1tek byl pro mne skute\u010dn\u011b velice t\u011b\u017ek\u00fd. Byl\u0165 v\u00a0Hodolanech nedostatek byt\u016f. Jsa kaplanem Holick\u00fdm ji\u017e od roku 1902, chodil jsem jako d\u0159\u00edv z\u00a0Holice, kde\u017e jsem na fa\u0159e d\u00e1le bydlel. Nejv\u00edc snad z\u00e1le\u017eelo vdov\u011b po Franti\u0161ku Posp\u00ed\u0161ilovi, pan\u00ed Ad\u00e9le Posp\u00ed\u0161ilov\u00e9 na tom, aby slu\u017eby Bo\u017e\u00ed kone\u010dn\u011b konaly se v\u00a0Hodolanech. Byla to \u017eena opravdu zbo\u017en\u00e1 a mnoho trpk\u00fdch chvil pro\u017eila, kdy\u017e vid\u011bla, \u017ee d\u00edlo jej\u00edho mu\u017ee tak pom\u00e1lu jde kup\u0159edu. Ta se nade mnou smilovala a donutila jednoho sv\u00e9ho n\u00e1jemn\u00edka, by se vyst\u011bhoval a byt pro mne nachystala. To byla jedin\u00e1 v\u00fdhoda, \u017ee jsem m\u011bl byt vedle kostela. V\u00a0kostele v\u0161ak ni\u010deho je\u0161t\u011b nebylo. Dne 11. dubna nast\u011bhoval jsem se do Hodolan, abych aspo\u0148 nejd\u016fle\u017eit\u011bj\u0161\u00ed mohl v\u00a0kostele po\u0159\u00eddit \u010deho bylo t\u0159eba ke kon\u00e1n\u00ed bohoslu\u017eeb. Ale je\u0161t\u011b cel\u00e9 t\u0159i t\u00fddny chodil jsem do Holice denn\u011b slou\u017eit m\u0161i svat\u00e9. \u017deny Hodolansk\u00e9 byly velice nedo\u010dkavy, d\u016frazn\u011b \u017e\u00e1daly bohoslu\u017eby nejen ode mne ale i na obecn\u00edm \u00fa\u0159ad\u011b. Tajemn\u00edk kone\u010dn\u011b jim prohl\u00e1sil, \u017ee j\u00e1 mus\u00edm nap\u0159ed \u017e\u00e1dat obecn\u00ed v\u00fdbor, zda mne do kostela pust\u00ed. M\u00e1m za to, \u017ee to ani up\u0159\u00edmn\u011b nemyslil, ov\u0161em obecn\u00ed v\u00fdbor byl by i\u00a0toho z\u00e1kazu schopen. Abych uk\u00e1zal, \u017ee nejsem na obecn\u00edm v\u00fdbo\u0159e z\u00e1visl\u00fdm, ohl\u00e1sil jsem n\u011bkolika \u017een\u00e1m 3.\u00a0kv\u011btna, v\u00a0p\u00e1tek, \u017ee z\u00edtra za\u010dnu se slu\u017ebami Bo\u017e\u00edmi. Ty ji\u017e to roznesly. V\u00a0sobotu, 4.\u00a0kv\u011btna, maje delegaci k\u00a0po\u017eehn\u00e1n\u00ed kostela, a\u010d byl v\u0161edn\u00ed den benediktoval jsem<\/strong> kostel u p\u0159\u00edtomnosti mal\u00e9ho hlou\u010dku \u017een a hned jsem v\u00a0n\u011bm prvn\u00ed m\u0161i s. slou\u017eil.<\/strong> A od toho dne ji\u017e denn\u011b. Dov\u011bd\u011bl jsem se, \u017ee lid\u00e9 reptali, \u017ee to za\u010dalo tak neslavn\u011b, ale byl jsem v\u00fdrokem tajemn\u00edkov\u00fdm a rept\u00e1n\u00edm proti mn\u011b ji\u017e roztrp\u010den. Nikdo se o\u00a0za\u0159\u00edzen\u00ed kostela nestaral, ale porou\u010deti cht\u011bli, mysl\u00edce si, \u017ee v\u011bci pot\u0159ebn\u00e9 ke slu\u017eb\u00e1m Bo\u017e\u00edm samy se v\u00a0kostele objev\u00ed. Hned z\u00a0po\u010d\u00e1tku m\u011bl jsem obt\u00ed\u017ee s\u00a0v\u00fdborem jednoty velik\u00e9. V\u00a0Hodolansk\u00e9m kostele bude i \u0161patn\u00e9 dobr\u00fdm a\u00a0nedostate\u010dn\u00e9 aspo\u0148 dostate\u010dn\u00fdm, soudili z\u00a0po\u010d\u00e1tku \u010dlenov\u00e9 v\u00fdboru. Na k\u016f\u0159e nebylo \u017e\u00e1dn\u00e9 z\u00e1bradl\u00ed. Aby n\u011bkdo za bohoslu\u017eeb nespadl z\u00a0k\u016fru dol\u016f, bylo nutn\u00e9 ho po\u0159\u00eddit. Rozm\u011bry tehdej\u0161\u00edho k\u016fru byly tyt\u00e9\u017e kter\u00e9 kter\u00e9 jsou vzadu dole pod k\u016frem mezi zadn\u00ed vnit\u0159n\u00ed zd\u00ed kosteln\u00ed a dv\u011bma \u010dty\u0159bok\u00fdmi pil\u00ed\u0159i pod k\u016frem. Na takov\u00fd k\u016fr nelze ani kloudn\u00e9 varhany ani zp\u011bv\u00e1ky um\u00edstiti. \u017d\u00e1dal jsem p\u0159i v\u00fdborov\u00e9 sch\u016fzi zv\u011bt\u0161en\u00ed k\u016fru kv\u016fli obmy\u0161len\u00e9mu z\u00e1bradl\u00ed, kter\u00e9 na zv\u011bt\u0161en\u00e9m k\u016fru nutno po\u0159\u00eddit del\u0161\u00ed. Jenom s\u00a0velkou nevol\u00ed p\u0159ipustili. Podobn\u011b bylo s\u00a0lavicemi, p\u0159i nich\u017e (konec strany 18)<\/em> ani tak v\u00fdbor jako ob\u010danstvo d\u011blalo obt\u00ed\u017ee velik\u00e9. Lavice<\/strong> byly nutn\u00fdmi. Star\u0161\u00ed lid\u00e9 je pot\u0159ebovali. Zpo\u010d\u00e1tku sed\u011bli na \u017eidl\u00edch, kter\u00e9 z\u00a0domu si p\u0159inesli. Bylo na pades\u00e1t dobrovoln\u00edk\u016f, kte\u0159\u00ed cht\u011bli koupiti ka\u017ed\u00fd aspo\u0148 jednu lavici, \u017e\u00e1dali v\u0161ak, aby lavice byla ponech\u00e1na p\u0159edev\u0161\u00edm pro jejich rodinu. Ka\u017ed\u00fd z\u00a0nich m\u011bl vyhl\u00e9dnut\u00e9ho jin\u00e9ho stol\u00e1\u0159e, jen\u017e hodn\u011b lacino lavici po\u0159\u00edd\u00ed. Necht\u011bl jsem p\u0159ipustiti ani lavic pro vlastn\u00ed rodiny ani lavic od r\u016fzn\u00fdch mistr\u016f. Tak se scvrkli dobrodinci po\u010dtem a\u017e na sedm. Lavice zad\u00e1ny za\u010d\u00e1tkem \u0159ezb\u00e1\u0159i Olomouck\u00e9mu Cellerovi. Lavic objedn\u00e1no st\u0159edn\u00edch 20, p\u0159edn\u00edch\u00a04 a zadn\u00edch tak\u00e9 4. P\u0159edn\u00ed lavice za 106 K., st\u0159edn\u00ed za 86 K., zadn\u00ed za 136 K. dohromady st\u00e1ly 2\u00a0688 K. dod\u00e1ny teprve v\u00a0roce 1908 v\u00a0z\u00e1\u0159\u00ed. Velk\u00e9 obt\u00ed\u017ee byly s\u00a0lidmi, kte\u0159\u00ed cht\u011bli pr\u00e1zdn\u00fd kostel n\u011bjak vyzdobit. Zbyte\u010dn\u00e9 maj\u00edce doma obrazy neb so\u0161ky, p\u0159in\u00e1\u0161eli to k\u00a0v\u00fdzdob\u011b kostela. D\u016fsledn\u011b v\u0161ak jsem je odm\u00edtal. Smutn\u00e9 to bylo s\u00a0kosteln\u00edm zp\u011bvem.<\/strong> Jen mal\u00e9 procento lid\u00ed chodilo pravideln\u011b na slu\u017eby Bo\u017e\u00ed ned\u011bln\u00ed a to v\u011bt\u0161inou jen do Olomouce, kde konaly se m\u0161e sv. v\u011bt\u0161inou bez varhan, aneb zp\u00edvalo se n\u011bmecky. Lid\u00e9 ani nejzn\u00e1m\u011bj\u0161\u00ed p\u00edsn\u011b kosteln\u00ed neznali. Pokrokov\u00ed u\u010ditel\u00e9 z\u00e1sadn\u011b ve \u0161kol\u00e1ch p\u00edsn\u011b kosteln\u00ed necvi\u010dili. P\u016fj\u010dil jsem na k\u016fr sv\u00e9 harmonium, proto\u017ee varhan nebylo. Jeden u\u010ditel, Mikulka<\/strong> jm\u00e9nem, hr\u00e1l na n\u011bm p\u0159i \u0161koln\u00edch m\u0161\u00edch sv., kter\u00e9 dle tehdej\u0161\u00edch z\u00e1kon\u016f krom\u011b ned\u011bl a sv\u00e1tk\u016f, t\u0159ikr\u00e1t za t\u00fdden ve v\u0161edn\u00ed dny, pro \u0161kol\u00e1ky se konaly. Zpo\u010d\u00e1tku hr\u00e1l zdarma od prosince 1907 za m\u00edrn\u00fd honor\u00e1\u0159. Ve sv\u00e1tky a\u00a0v\u00a0pr\u00e1zdniny v\u016fbec se nehr\u00e1lo. Ve dny bez hran\u00ed \u010dasto za\u010dali zp\u00edvati lid\u00e9 sami, mnohdy tak n\u00edzko neb tak vysoko, neb tak nespr\u00e1vn\u011b, \u017ee v\u00a0p\u016fli sloce uv\u00e1zli. Po p\u0159esazen\u00ed Mikulkov\u011b hr\u00e1val na harmonium v\u00a0kostele u\u010ditel Michal\u00edk, po n\u011bm Ledvinka. Nemaj\u00edce pen\u011bz, nemohli jsme ka\u017edodenn\u00edho varhan\u00edka si dop\u0159\u00e1ti, a obec ani kdy\u017e byla po\u017e\u00e1d\u00e1na n\u00e1m nic nedala. Pravideln\u00e9 ka\u017edodenn\u00ed doprov\u00e1zen\u00ed zp\u011bvu varhanami za\u010dalo teprv v\u00a0r. 1920, kdy ustanoven definitivn\u00ed varhan\u00edk p.\u00a0Josef \u010cern\u00fd<\/strong> z\u00a0Doloplaz. Velk\u00e9 nesn\u00e1ze byly tak\u00e9 s\u00a0po\u0159\u00e1dkem v\u00a0kostele. Z\u00a0olomouck\u00fdch kostel\u016f odch\u00e1z\u00edvali lid\u00e9 nevy\u010dkaj\u00edce ani konce slu\u017eeb Bo\u017e\u00edch. Dlouho to trvalo, ne\u017e si uv\u011bdomili, \u017ee budova posv\u011bcen\u00edm p\u0159estala ji\u017e b\u00fdti t\u00edm, \u010d\u00edm cel\u00fdch dvan\u00e1ct let byla, toti\u017e jakousi k\u016flnou, v\u00a0n\u00ed\u017e d\u011bti se hon\u00edvaly a skota\u010d\u00edvaly, v\u00a0n\u00ed\u017e r\u016fzn\u00e9 nep\u0159\u00edstojnosti se d\u0159\u00edve d\u011bly. Kdy\u017e odch\u00e1z\u00edval jsem od olt\u00e1\u0159e z\u00a0pravidla povstal nepopsateln\u00fd kluk, jak\u00fd b\u00fdv\u00e1 na siln\u011b nav\u0161t\u00edven\u00fdch d\u011btsk\u00fdch h\u0159i\u0161t\u00edch neb p\u0159i hospodsk\u00fdch h\u00e1dk\u00e1ch. Cel\u00e9 t\u00fddny, ano m\u011bs\u00edce to trvalo, ne\u017e si uv\u011bdomili, \u017ee jsou v\u017edy na m\u00edst\u011b posv\u00e1tn\u00e9m. Kosteln\u00edka<\/strong> jsem nem\u011bl p\u016fl p\u00e1ta roku. Teprv od z\u00e1\u0159\u00ed 1911 stal se p. Arno\u0161t Janou\u0161ek kosteln\u00edkem. Nebylo na to pen\u011bz. (konec strany 19)<\/em><\/p>\n Vyb\u00edr\u00e1n\u00ed do zvone\u010dka vzal na sebe z\u00a0ochoty v\u017edy n\u011bkdo z\u00a0mu\u017e\u016f jsouc\u00edch v\u00a0kostele. \u010ci\u0161t\u011bn\u00ed kostela<\/strong> obstar\u00e1val jsem si po n\u011bkolik m\u011bs\u00edc\u016f s\u00e1m. Potom se nab\u00eddly k\u00a0tomu n\u011bkter\u00e9 \u017eeny zdarma. Aby se jim mohlo poru\u010dit d\u00e1v\u00e1n jim od srpna 1909 mal\u00fd honor\u00e1\u0159. \u017d\u00e1dali jsme obec ji\u017e v\u00a0r. 1907, aby \u010di\u0161t\u011bn\u00ed kostela na\u0159\u00edzeno bylo t\u011bm \u017een\u00e1m, kter\u00e9 dost\u00e1vaj\u00ed z\u00a0chudinsk\u00e9ho fondu obecn\u00edho podporu. \u017d\u00e1dost na\u0161e z\u016fstala v\u0161ak bez pov\u0161imnut\u00ed.<\/p>\n Do sakristie nos\u00edval jsem si v\u00a0servit\u011b ka\u017edodenn\u011b roucha, na zemi zemi servit zalo\u017eil a\u00a0pak se obl\u00e9kal. Pozd\u011bji, p\u00ed Posp\u00ed\u0161ilov\u00e1 p\u016fj\u010dila st\u016fl z\u00a0bes\u00eddky zahradn\u00ed, na n\u011bm\u017e sl\u00edpky sed\u00e1valy. Teprv v\u00a0srpnu 1907 byl nejnutn\u011bj\u0161\u00ed n\u00e1bytek pro sakristii po\u0159\u00edzem.<\/p>\n M\u0161e sv. konala se z\u00a0po\u010d\u00e1tku bez po\u017eehn\u00e1n\u00ed.<\/strong> Od roku 1908 b\u00fdvalo odpoledn\u00ed po\u017eehn\u00e1n\u00ed v\u017edy v\u00a0zasv\u011bcen\u00e9 sv\u00e1tky. Od roku 1912 bylo povoleno od konsisto\u0159e p\u0159echov\u00e1vat nejsv. Sv\u00e1tost v\u00a0kostele ustavi\u010dn\u011b a proto tak\u00e9 ka\u017ed\u00e1 m\u0161e sv. byla pak s\u00a0po\u017eehn\u00e1n\u00edm.<\/p>\n Zvon\u011bn\u00ed<\/strong> z\u00a0po\u010d\u00e1tku na kapli\u010dce p\u0159i c\u00edsa\u0159sk\u00e9 silnici se nach\u00e1zej\u00edc\u00ed a od z\u00e1\u0159\u00ed 1907, kdy nov\u00e9 zvony pro kostel dod\u00e1ny, obstar\u00e1vali obecn\u00ed str\u00e1\u017en\u00edci zdarma. Od\u0161kod\u0148ov\u00e1ni byli t\u00edm, \u017ee se jim platilo za zvon\u011bn\u00ed p\u0159i poh\u0159bech.<\/p>\n Zpov\u00eddalo<\/strong> se do srpna 1908, kdy po\u0159\u00edzena nov\u00e1 zpov\u011bdnice, za olt\u00e1\u0159em na klek\u00e1tku. Prvn\u00ed rok bylo dosp\u011bl\u00fdch komunikant\u016f krom\u011b \u0161kol\u00e1k\u016f pouze \u0161est a t\u0159icet. Po\u010det komunikant\u016f<\/strong> bohud\u00edk rostl, \u017ee za n\u011bkolik let dos\u00e1hl po\u010det dosp\u011bl\u00fdch komunikant\u016f krom\u011b d\u011bt\u00ed po\u010dtu p\u0159es t\u0159i tis\u00edce ro\u010dn\u011b, ne\u010d\u00edtaje ty co chodili denn\u011b.<\/p>\n K\u00e1z\u00e1valo<\/strong> se a\u017e do polovice r. 1908, kdy po\u0159\u00edzena byla nov\u00e1 kazatelna, od olt\u00e1\u0159e. Ne\u017e jsem do Hodolan p\u0159i\u0161el, domluvilo se 14 \u017een Hodolansk\u00fdch, \u017ee zakoup\u00ed ka\u017ed\u00e1 z\u00a0nich jedno zastaven\u00ed k\u0159\u00ed\u017eov\u00e9 cesty.<\/strong> Objednaly k\u0159\u00ed\u017eovou cestu u \u0159ezb\u00e1\u0159e Korsitsk\u00e9ho ve \u0160ternberku. Ten zhotovil jedno zastaven\u00ed, toti\u017e des\u00e1t\u00e9, p\u011bkn\u011b na uk\u00e1zku. Ostatn\u00ed zastaven\u00ed, zvl\u00e1\u0161t\u011b n\u011bkter\u00e1, maj\u00ed v\u00a0\u0159ezb\u011b mnoho vad. Po dod\u00e1n\u00ed nemohl jsem p\u0159ijet\u00ed odm\u00edtnout, proto\u017ee s\u00a0n\u00edm smlouva ud\u011bl\u00e1na nebyla, objednavatelky chyby ty p\u0159ehl\u00e9dly a p\u0159i objedn\u00e1vce \u017e\u00e1dn\u00e1 kollaudace nebyla d\u00e1na do podm\u00ednek. Jednotliv\u00fd obraz k\u0159\u00ed\u017eov\u00e9 cesty st\u00e1l 88 K. sv\u00e1 jm\u00e9na daly d\u00e1rkyn\u011b pod obrazy na n\u00e1vrh pana far\u00e1\u0159e Schuberta. Pozd\u011bji dv\u011b z\u00a0d\u00e1rkyn\u00ed daly sv\u00e1 jm\u00e9na zat\u0159\u00edti.<\/p>\n Ne\u017e jsem do Hodolan p\u0159i\u0161el, byla konce r. 1906 a za\u010d\u00e1tkem roku 1907 uspo\u0159\u00e1d\u00e1na sb\u00edrka na zvony.<\/strong> Pen\u00edze odevzd\u00e1ny starostovi a ten zvony objednal od firmy Diepoldovy z\u00a0Prahy. Zvony byly dove\u017eeny slavnostn\u00edm zp\u016fsobem 22. z\u00e1\u0159\u00ed 1907 do kostela, kde\u017e m\u011bl pan far\u00e1\u0159 Schubert k\u00a0shrom\u00e1\u017ed\u011bn\u00fdm z\u00e1stup\u016fm k\u00e1z\u00e1n\u00ed. Zvony druh\u00e9ho dne vyta\u017eeny na v\u011b\u017e a\u00a0zav\u011b\u0161eny. Hned jimi vyzv\u00e1n\u011bno panu \u0159\u00edd\u00edc\u00edmu u\u010diteli, Jakubu Buri\u00e1nkovi, kter\u00fd t\u00e9ho\u017e dne zem\u0159el. Byl to mu\u017e velice \u0161lechetn\u00fd, vzorn\u00fd u\u010di- (konec strany 20)<\/em> tel a dobr\u00fd k\u0159es\u0165an. Poh\u0159bu jeho z\u00fa\u010dastnilo se n\u011bkolik tis\u00edc lid\u00ed. Nejv\u011bt\u0161\u00ed zvon m\u011bl jm\u00e9no Maria, s\u00a0n\u00e1pisem: \u201ePot\u011b\u0161en\u00ed zarmoucen\u00fdch oroduj za n\u00e1s!\u201c a druh\u00fd n\u00e1pis: \u201eHlas m\u016fj \u017eivota je hlas, do chr\u00e1mu poj\u010fte, vol\u00e1m v\u00e1s!\u201c V\u00e1\u017eil 340 kg. Druh\u00fd zvon m\u011bl jm\u00e9no Flori\u00e1n s\u00a0n\u00e1pisy: \u201eSv. Flori\u00e1ne, oroduj za n\u00e1s!\u201c a \u201eDenn\u011b k\u00a0motlitb\u011b v\u00e1s vol\u00e1m, p\u0159i smrti nad v\u00e1mi zalk\u00e1m\u201c a v\u00e1\u017eil 173 kg. T\u0159et\u00ed zvon m\u011bl jm\u00e9no: Cyrill a\u00a0Method\u011bj s\u00a0n\u00e1pisem: \u201eSv. Cyrille a Method\u011bji, patroni zem\u011b moravsk\u00e9, orodujte za n\u00e1s\u201c a\u00a0v\u00e1\u017eil 100 kg. Na ka\u017ed\u00e9m zvonu je\u0161t\u011b n\u00e1pis: ulil Arno\u0161t Diepold, zvona\u0159 v\u00a0Praze a reliefov\u00fd obraz doty\u010dn\u00e9ho sv\u011btce. Po\u0159\u00edzeny byly n\u00e1kladem 2\u00a0651 K. V\u00a0sanktusov\u00e9 v\u011b\u017ei<\/strong> nach\u00e1z\u00ed se zvonek<\/strong> 20 kg t\u011b\u017ek\u00fd s\u00a0reli\u00e9fem Krista P\u00e1na na k\u0159\u00ed\u017ei. Darov\u00e1n byl d\u011blnick\u00fdm podporovan\u00fdm spolkem v\u00a0Hodolanech \u2013 Rolsberku t\u00e9ho\u017e roku 1907 n\u00e1kladem 88 K zvony slou\u017eily n\u00e1m a\u017e do 4. z\u00e1\u0159\u00ed 1917, kdy na rozkaz st\u00e1tn\u00ed dva nejv\u011bt\u0161\u00ed byly zrekv\u00edrov\u00e1ny<\/strong> na kan\u00f3ny. Ve v\u011b\u017ei z\u016fstal zvon stokilogramov\u00fd. Uchr\u00e1n\u011bn byl t\u00e9\u017e zvonek sanktusov\u00fd. Byl by zrekv\u00edrov\u00e1n i\u00a0stokilogramov\u00fd, proto\u017ee bylo na\u0159\u00edzeno vz\u00edti zvony v\u0161echny mimo nejmen\u0161\u00ed. Proto\u017ee byla v\u011b\u017en\u00ed okenice sm\u011brem k\u00a0sanktusov\u00e9 v\u011b\u017ei se nach\u00e1zej\u00edc\u00ed zav\u0159en\u00e1, voj\u00e1ci nezpozorovali onen zvonek sanktusov\u00fd. Proto nejmen\u0161\u00ed na v\u011b\u017ei nechali. Prost\u0159edn\u00ed zvon sv. Flori\u00e1n pukl 21.\u00a0prosince 1915. Proto jsme ho \u017eeleli v\u00edce z\u00a0toho d\u016fvodu p\u0159i rekvisice, \u017ee byl ur\u010den na kan\u00f3ny. To v\u0161echno zp\u016fsobila hrozn\u00e1 tehdej\u0161\u00ed sv\u011btov\u00e1 v\u00e1lka. Stolici ku zvon\u016fm zhotovila a\u00a0zapravila ve v\u011b\u017ei firma Jana Krej\u010d\u00ed\u0159e n\u00e1kladem 634 K zvony posv\u011btil sv\u011bt\u00edc\u00ed biskup pra\u017esk\u00fd Frind dne 17. srpna 1907.<\/p>\n Kolem kostela upravena nerovn\u00e1 p\u016fda za 260 K po\u0159\u00edzena nejd\u016fle\u017eit\u011bj\u0161\u00ed paramenta, knihy a n\u00e1doby. Kredenc v\u00a0sakristii zakoupena od stol\u00e1\u0159e Nimshause za 292 K, k\u00fdvadlov\u00e9 dve\u0159e od t\u00e9ho\u017e za 225 K, kokosov\u00e9 koberce roku 1908 za 530 K, z\u00e1bradl\u00ed na k\u016fru a olt\u00e1\u0159e od firmy Pi\u0161t\u00e1kovy za 320 K. Zv\u011bt\u0161en\u00ed k\u016fru st\u00e1lo 125 K. dlouhou traversu \u017eeleznou pod k\u016frov\u00e9 z\u00e1bradl\u00ed darovala firma J. Ot\u00e1hal z\u00a0Olomouce.<\/p>\n Olt\u00e1\u0159 mramorov\u00fd darovala ob\u010dansk\u00e1 z\u00e1lo\u017ena v Holici za 3\u00a0440 K a sv\u00edcny k\u00a0n\u011bmu t\u00e9\u017e darovala za 228 K. Man\u017eel\u00e9 Steiglovi<\/strong> darovali lampu v\u011b\u010dnou za 197 K, pan obvodn\u00ed l\u00e9ka\u0159 Jakub Hudec<\/strong> s\u00a0man\u017eelkou monstanci za 1\u00a0000 K, man\u017eel\u00e9 Jan a\u00a0Marie Dosoudilovi ciborium za 240 K, pan\u00ed Heinzov\u00e1<\/strong> z\u00a0Holice kalich st\u0159\u00edbrn\u00fd za 320\u00a0K. Ciborium, lunulu do monstrance a\u00a0kalich od Heincov\u00e9 posv\u011btil pan sv\u011bt\u00edc\u00ed biskup Wisnar. P. Harna<\/strong> far\u00e1\u0159 z\u00a0Chv\u00e1lkovic daroval kalich posv\u011bcen\u00fd p. sv\u011bt. biskupem Frindem z\u00a0Prahy.<\/p>\n Podot\u00fdk\u00e1m je\u0161t\u011b, \u017ee altare portatile hlavn\u00edho olt\u00e1\u0159e posv\u011bceno p. sv\u011bt\u00edc\u00edm biskupem Bla\u017ekem Olomouci dne 6. b\u0159ezna 1907 a \u017ee v\u00a0n\u011bm zazd\u011bny jsou ostatky sv. Klementa, Fidela a Justiny mu\u010dedn\u00edk\u016f.<\/p>\n To\u0165 stru\u010dn\u00fd obsah nejd\u016fle\u017eit\u011bj\u0161\u00edch po\u010din\u016f r. 1907 podniknut\u00fdch ve prosp\u011bch (konec strany 21)<\/em> kostela v\u00a0prvn\u00edm roce, co si ho na starost vzala kosteln\u00ed jednota.<\/p>\n